המהפכה הדיגיטלית שינתה את חיי כולנו בדרכים כה רבות וכמובן שהיא אינה פסחה על עולם החינוך. מורים היום צריכים להתגבר על אתגרים גדולים מתמיד. שפע מקורות הבידור ועולם הרשתות החברתיות הפכו את התלמידים שלנו לקהל בעל תשומת לב קצרה וסף גירויי גבוה מתמיד. נראה כי השיעור בכיתה אינו יכול להתחרות בשטף האינפורמציה הרבגוני שאליו התרגלו התלמידים.
על הרגלי הדור אולי צריך לקונן ואולי לשבח, אך השאלה החשובה באמת היא כיצד ניתן לסגל את שיטות הלימוד שלנו לכורח המציאות החדשה? כיצד ניתן לגרות את מוחם הצעיר, הרגיש לגירויים ועמוס הטכנולוגיה של התלמידים? והתשובה היא איך לא – בעזרת הטכנולוגיה עצמה.
מערכי שיעור ממוחשבים היו נחלתם של מקצועות והכשרות המחשב, אך לא עוד. יותר ויותר מורים פונים לכיתת המחשבים הבית ספרית בכדי להעביר שיעורים חווייתיים ואפקטיביים במקצועות מגוונים, מהיסטוריה ועד מדעי החיים. העברת שיעורים בסביבה ממוחשבת מאפשרת לרתום את המשאבים האין סופיים של רשת האינטרנט לטובת תהליך הלמידה ולבצע אינטראקציה שונה ושוברת שגרה עם התלמידים.
במאמר זה, אסקור את תהליך בניית מערך השיעור במרחב למידה דיגיטלי ואשים דגש על ניצול המשאבים והיכולות החדשות שמעניקה לנו הפלטפורמה הדיגיטלית.
נחלק את מערך השיעור עצמו לחמישה שלבים עיקריים:
שלב פתיחת השיעור, שלב העברת הידע, שלב ההתנסות, שלב הבחינה ושלב הסיכום.
- שלב פתיח השיעור
לשלב זה יש מטרה כפולה. ראשית, לשבות את תשומת ליבם של התלמידים ולאחר מכן לסקור את תוכן שיעור. אם שלב זה מבוצע כהלכה, התלמידים יכנסו לתוך תהליך הלמידה עם ציפיות ברורות ועם רצון פנימי ואמיתי להבין ולזכור את הנלמד בשיעור.
מומלץ להתחיל את פתיח השיעור ב"שבירת קרח". "שבירת הקרח" מסייעת לעורר עניין ולהכניס את התלמידים למוכנות ללמידה. את אפקט "שבירת הקרח" ניתן להשיג בדרכים רבות ויצירתיות. הדרך אולי הפשוטה ביותר, אך אפקטיבית ללא עוררין, היא באמצעות סרטון וידאו קצר הרלוונטי לתוכן השיעור. לדוגמה: את שיעורי הביולוגיה גם ברמה התיכונית, מומלץ לפתוח בקטע קצר ותואם לנושא השיעור מהתוכנית המצוירת "החיים". סרטונים כאלו ואחרים ניתן למצוא בקלות באתר Youtube. "שבירת הקרח" כשמה כן היא, שוברת את שגרת המעבר מההפסקה לשיעור ולאחריה התלמידים ערניים ומוכנים ללמידה. מומלץ לנצל את עוררות התלמידים כדי להציג להם שקופית תיאום ציפיות קצרה שמתמצתת את מהלך השיעור.
תיאום ציפיות עם התלמידים מעניק להם יכולת טובה יותר להתמצות בתהליך הלמידה ורותם אותם לתהליך הלמידה ככוח אקטיבי שיוצר יחדיו עם המורה את תהליך הלמידה.
- שלב העברת הידע
זה הוא החלק הארי בו מועבר תוכן השיעור לתלמידים. מידע בנושאים ריאליים והומניים עובר בצורה טובה יותר כאשר הוא מלווה בעזרים גרפיים. חוש הראיה הינו החוש המרכזי במערך התפיסה האנושי ולכן אין זה מפתיע כי גם למידה קלה יותר כאשר היא נעזרת בגירוי ויזואלי. מרחב הלמידה הדיגיטלי מאפשר שילוב עזרים גרפיים למערך השיעור בקלות חסרת תקדים. חלפו הימים בהם המורה מבקש מהתלמידים להעביר לעמוד 124 בכדי להתבונן במבנה התא או לגרף שמדגים את התנהגות פונקציית SIN. כיום אפילו שימוש במצגת power point מאפשר ליצר מראש שקופיות מידע שהכן שוות אלף מילים. ככלל אצבע, על העזר הגרפי לא להציג את הטקסטים שמועברים בעל פה בשלמותם, אלה רק להדגיש נקודות עיקריות ולתמוך עם תמונות או סרטונים רלוונטיים.
- שלב התנסות
בשלב זה נבצע התנסות פעילה, התואמת למטרות השיעור ובדגש על: אקטיביות, העמקת ידע ופיתוח חשיבה מסדר גבוה.
נושאי לימוד שונים מצריכים אמצעי תרגול מגוונים. במקרים רבים יש אפשרות לבצע את התרגול ע"י המחשב. למידה באמצעות לומדה ממוחשבת מקנה יתרונות רבים, ביניהם תרגול ממוקד ואינטראקטיבי. היתרון החשוב ביותר של לומדות ממוחשבות הוא יכולת הדיווח המהיר למורה. לומדה ממוחשבת מאפשרת לזהות בזמן אמת את התלמידים החלשים יותר שזקוקים לתשומת לב המורה במהלך התרגול.
גם אם אין למחשבי בית הספר לומדה ייעודית למקצוע הנלמד, חיפוש אינטרנט פשוט יכול להוביל לאינספור אתרים חינמיים שמאפשרים לבצע למידה בדרכים חדשות ומרתקות, כמו מודלים ביולוגיים תלת ממדיים, סימולטורים פיזיקליים, סיורים וירטואליים במוזיאונים מפורסמים ועוד אין ספור דוגמאות נוספות.
ניתן לגוון את תהליך התרגול בלמידה קבוצתית המאפשרת הפרייה הדדית ורותמת את האינטראקציה החברתית ככלי דידקטי. גם כאן לסביבה הדיגיטלית יש כלים רבים לאפשר להכיל למידה קבוצתית איכותית ומאפשרת למורה להיות ער לתהליך הפנימי בקבוצות ולנתב אותו.
- שלב הבחינה
שלב הבחינה באופן טבעי אינו חביב על התלמידים, אך הוא שלב חשוב ביותר. באמצעותו אנו בודקים האם אכן עמדנו במטרות השיעור ומגלים נקודות הדורשות חיזוק בהמשך. שלב זה נותן גם מוטיבציה לתלמידים להשקיע בשלבי הלמידה הקודמים.
את הבחינה ניתן לעשות בצורה יסודית על ידי העברת בוחן קצר או בצורה מדגמית ע"י שאלת שאלות או אפילו ביצוע חידון. גם שלב הבחינה יכול להיעשות בצורה חווייתית המעודדת מוטיבציה חיובית ללמידה.
שלב הבחינה הוא במהותו תהליך של ניטור ובו מרחב הלמידה הדיגיטלי מהווה מכפיל כוח. בעזרת תוכנות שליטה לכיתה שקיימות ברבים מבתי הספר, ניתן לבצע את שלב הבחינה בשלל הדרכים השונות, ביעילות המיטבית ובדגש על סקירת ההבנה של כל התלמידים ולא רק הקולניים ביותר.
- שלב סיכום השיעור
סיכום השיעור נועד לעשות לתלמיד "סדר בראש" ולסייע בהתמצקות הידע החדש בתוך רצף תהליך הלמידה המתמשך. במהלך הסיכום נבצע סקירה קצרה של השיעור שהועבר ונקיים דיון קצר על מה שלמדנו. גם בסיכום כמו בשלב פתיח השיעור, כדאי להעבירו בליווי שקופית כתובה בכדי להדגיש את הנקודות העיקריות שהועברו בשיעור. ניתן לסיים את הסיכום עם "קדימון" ובו לסבר את אוזני התלמידים על נושא השיעור הבא וכיצד הוא קשור לשיעור הנוכחי.
בניית שיעור בעזרת מודל מאפשר ליצור חוויית לימוד מלאה ואיכותית באופן עקבי. שימוש במרחב למידה דיגיטלי יכול להוות מכפיל כוח בשלבים רבים של השיעור. במקום להתייחס למחשב כמסיח דעת, בשימוש נכון הוא יכולה להעניק למורה אינספור כלי לימוד ושליטה שישנו באופן חסר תקדים את היעילות והחווייתיות של תהליך הלמידה.
כפי שתלמידנו כבר יודעים ממזמן, המהפכה הדיגיטלית כבר כאן והגיע הזמן שגם תהליכי הלמידה שלנו יצטרפו אליה וינצלו את מעלותיה.
צילום: Freepik